RANKING CUKRÓW I SŁODZIKÓW 😋😒

1. Stewia 🤗

Roślina o słodkich liściach, trzydziestokrotnie słodszych od cukru, pochodząca z Ameryki Południowej. Od wieków jest używana jako słodzik i lekarstwo przez Indian Guarani oraz jest popularnym słodzikiem w Japonii, czyli jednej z najzdrowszych populacji na świecie.

Jest chyba najbardziej naturalną i najmniej przetworzoną substancją słodzącą, która w przeciwieństwie do cukru i sztucznych słodzików nie ma żadnego negatywnego wpływu na organizm. Jest znacznie mniej kaloryczna od cukru, ale jej kaloryczność nie ma większego znaczenia, bo bardzo ciężko jest zjeść jej zbyt dużo ze względu na jej ogromną słodycz. Występuje w postaci tabletek, ekstraktów i proszku, wystarczy jej bardzo niewielka ilość, aby posłodzić napój czy danie. Łatwo z nią przesadzić, a wtedy uzyskuje się raczej gorzki smak.

2. Alkohole cukrowe: ksylitol, erytritol, glicerol, mannitol i sorbitol 👍

Mimo, że wyglądem i słodkością bardzo przypominają cukier, mają o połowę mniej kalorii, w mniejszym stopniu podnoszą poziom glukozy we krwi oraz nie rozkładają się w jamie ustnej, nie powodując próchnicy zębów. Są tylko częściowo wchłaniane przez ludzki organizm. Można je uznać za względnie bezpieczne, jednak mogą nasilać objawy wcześniej istniejących schorzeń układu pokarmowego takich jak: zespół jelita drażliwego czy celiakia oraz powodować: biegunkę, skurcze, wzdęcia i bóle brzucha.

Występują naturalnie w niektórych owocach,warzywach lub korze brzozy, lecz w niewielkich ilościach, co sprawia, że producenci syntetyzują je z włóknistych lub zdrewniałych części roślin, przetwarzając je znacznie i używając wielu substancji chemicznych. Dlatego zdecydowanie, nie można je nazwać naturalnymi…są równie przetworzone co zwykły cukier. Ponadto podtrzymują uzależnienie od cukru oraz mogą negatywnie wpływać na produkcje ciał ketonowych oraz spalanie tkanki tłuszczowej.

3. Sacharoza (czyli zwykły cukier) 👎

Niestety najpopularniejsza substancja słodząca…Pozyskuje się go oczywiście głównie z buraków i trzciny cukrowej. Jest silnie przetworzony, rafinowany i z wyjątkiem kalorii, pochodzących z węglowodanów prostych nie ma żadnych wartości odżywczych, a nawet zaburza ich wchłanianie z innych produktów. Jego bardziej naturalne odmiany, takie jak cukier brązowy, miód czy syrop klonowy to i tak w dalszym ciągu głównie sacharoza.

Aby wymienić wszystkie negatywne skutki spożywania cukru, musiałbym napisać o tym książkę 🙂 Na potrzeby tego artykuły wspomnę tylko o tych najgorszych:

• zwiększone ryzyko powstawania nowotworów
• cukrzyca oraz insulinooporność 
• choroby serca i układu krążenia 
• otyłość, zaburzenia odżywiania
• spadek odporności 
• stany zapalne 
• próchnica zębów

4. Fruktoza 🤢

Nazywana przez producentów i wielu naiwnych ludzi „naturalnym, zdrowym cukrem owocowym”, mimo, że nie ma nic wspólnego ani z naturalnością, ani ze zdrowiem ani z owocami 🙂

Fruktoza mimo, że brzmi jakby pochodziła z owoców (co producenci żywności sprytnie wykorzystują) w żadnym wypadku nie jest z nich pozyskiwana (bo w owocach jest głównie sacharoza), lecz tak samo jak zwykły cukier z buraków czy trzciny cukrowej. Jest to najbardziej przetworzony cukier, pozyskuje się go z sacharozy, która składa się z jednej molekuły glukozy i jednej fruktozy właśnie, więc absurdem jest stwierdzenie, że jest lepsza od zwykłego cukru…jest po prostu jego częścią.

Wielu dietetyków zaleca jej spożywanie diabetykom, twierdząc słusznie, że nie podnosi ona poziomu glukozy i insuliny we krwi. Jednak fruktoza to ostania rzecz jakiej potrzebuje osoba chora na cukrzyce czy insulinooporność…

Fruktoza obniża znacznie zdolności organizmu do utylizacji glukozy, powodując duży przyrost poziomu insuliny, a w konsekwencji tego insulinooporność, która z kolei powoduje otyłość, choroby serca, wzrost ciśnienia, cukrzycę obu typów. Zwiększa ona również peroksydację tłuszczów, co przyczynia się do zwiększonej produkcji wolnych rodników, które jak wiemy głównie niszczą wszystkie komórki naszego organizmu.

Cukier ten nie krąży w krwiobiegu, lecz przedostaje się do wątroby, gdzie dopiero jest zmieniany w większości w kwasy tłuszczowe, które głównie ją otłuszczają, powodując, np. jej marskość lub choroby podobne do tych, które mają alkoholicy.
A więc nie trzeba nadużywać alkoholu, żeby zniszczyć swoją wątrobę, wystarczy jeść dużo fruktozy 🙂

5. Aspartam i inne sztuczne słodziki 😡

Wszystkie wyżej wymienione substancje słodzące, mimo że w większości są niezdrowe, są przynajmniej pożywieniem, czego nie można powiedzieć o sztucznych słodzikach 🙂 Są one tak chemiczne i tak nienaturalne, że nasze ciało nawet nie wie co to jest, gdy je spożyjemy. Przechodzą przez nasz organizm, jak jakiś duch, który wyrządza same szkody.

Są słodkie, nie mają praktycznie kalorii, więc mogłoby się wydawać, że to marzenie osób, które chcą delektować się słodyczami, jednocześnie ograniczając ilość spożywanych kalorii i chudnąć. Jednak uwierzcie mi, że nie jest to warte ryzyka jakie za sobą niesie spożywanie tego świństwa…

Nie bez powodu zajmują one ostatnie miejsce w tym rankingu. Są zdecydowanie bardziej szkodliwe niż sacharoza, fruktoza i alkohole cukrowe razem wzięte. Lista chorób jakie może powodować, np. aspartam jest bardzo długa:

• nowotwory mózgu
• stwardnienie rozsiane
• choroba Parkinsona
• Alzheimer
• depresja
• bezsenność 
• utrata smaku
• palpitacje serca
• cukrzyca

To tylko jedne z wielu chorób i dolegliwości…Ktoś może powiedzieć, że „jedna czy dwie tableteczki do kawy nic nam nie zrobią”, może nie…może tak…ja uważam, że nie warto ryzykować nawet w takim stopniu, a tym bardziej pić napojów zero naszpikowanych tą „słodką śmiercią”.

PODSUMOWUJĄC:

Nie po to przechodzi się na ketoze, aby zastępować sobie cukier słodzikami…Ketoza ma nas odzwyczajać od słodkiego smaku.

Jeśli już musisz użyć jakiegoś słodzika do kawy kuloodpornej czy nie możesz żyć bez keto-deserów to najlepiej używaj stewii, ewentualnie ksylitolu lub erytritolu.

Pamiętaj jednak, że gasząc ochotę na węgle słodzikiem, tak naprawdę nigdy się jej nie pozbędziesz.

FitDrapieżnik

Jeden komentarz Dodaj własny

  1. Przemek napisał(a):

    Proszę się doszkolić z produkcji poszczególnych alkoholi cukrowych. Co najmniej minęliście się z prawdą 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.