Ketoza – słów kilka

Znalezione obrazy dla zapytania ketones

  • Ketoza jest to stan organizmu, który charakteryzuje się obecnością dużej ilości ciał ketonowych w ciele. Stan taki może mieć różne przyczyny. Obecnie konotacja słowa ketoza dla większości osób jest negatywna, a wiele osób mogło nie zetknąć się tym pojęciem. Negatywny oddźwięk ketozy ma źródło w skojarzeniu ketozy z kwasicą ketonową, która występuje u głównie u cukrzyków z cukrzycą typu I i jest stanem zagrażającym zdrowiu, i życiu. Należy tutaj dodać, że produkcja przez organizm ketonów z tłuszczu jest to zupełnie normalny proces, a ketony są zużywane głównie jako bardzo wydajne źródło energii w organizmie. Ketoza jest to bardzo nieformalne określenie, a słownik języka polskiego PWN zawiera zupełnie inne znaczenie słowa ketoza niż używane w medycynie i dietetyce.
  • Dla odróżnienia normalnego stanu metabolicznego człowieka od definicji medycznych określających stany chorobowe stworzono pojęcie ketozy żywieniowej(nutritional ketosis). Pojęcie to wprowadzili dr n. med. Stephen Phinney oraz dr Jeff Volek.
  • Ketoza żywieniowa jest to stan organizmu, w którym głównym źródłem energii organizmu są tłuszcze oraz powstałe z nich tzw. ciała ketonowe. Ketoza żywieniowa jest wywołana długotrwałym brakiem węglowodanów w diecie oraz umiarkowaną podażą białka. Podstawową różnicą miedzy ketozą żywieniową, a tradycyjnym modelem funkcjonowania organizmu polega na zmniejszonym zapotrzebowaniu na tlen oraz zmniejszonym zapotrzebowaniu na glukozę. Wynika to z tego, że komórki wykorzystujące tłuszcz w procesie oddychania komórkowego potrzebują znacznie mniej glukozy i tlenu. Większość komórek ludzkiego ciała ma możliwość pobierania energii zarówno z tłuszczu i ketonów, jak i z glukozy. Proporcje wykorzystania poszczególnych źródeł energii zależą od ich dostępności. 
  • Tłuszcz będzie głównym źródłem energii w dwóch przypadkach:
    • w przypadku długotrwałego braku pożywienia,
    • w przypadku niskiej podaży węglowodanów oraz umiarkowanej podaży białka.
  • Przy czym w przypadku zupełnego, długotrwałego braku pożywienia lub węglowodanów i umiarkowanej podaży białka oraz dowolnej podaży tłuszczu głównym źródłem energii dla organizmu będzie tłuszcz zgromadzony w tkance tłuszczowej oraz tłuszcz z pożywienia. Logicznym jest, że dla pozytywnych efektów metabolicznych takich jak obniżenie poziomu glukozy czy insuliny znaczenie ma ograniczenie węglowodanów, a nie zupełny brak energii z pożywienia .
  • Przyjęło się, że mózg może odżywiać się tylko glukozą. Jest to powszechnie powielaną nieprawdą.

Znalezione obrazy dla zapytania ketones

  • Ketony są bardzo ważnym i dobrym źródłem energii dla mózgu. W sytuacji kiedy mózg ma upośledzoną możliwość korzystania z glukozy, np. w przypadku choroby Alzheimera, ketony mogą stanowić alternatywne źródła energii dla mózgu poprawiając wydolność umysłową.
  • Innym zagrożeniem dla mózgu jest hipoglikemia. Powoduje nadmierne pocenie, nerwowość, tachykardię, wysokie ciśnienie krwi, uciskowy ból w klatce piersiowej, splątanie (zaburzenia umysłu), a w skrajnych przypadkach śpiączkę. U przeciętnie odżywiającej się osoby obniżenie poziomu glukozy we krwi do ok 18 mg/dl z dużym prawdopodobieństwem zakończyłoby się śpiączką hipoglikemiczną. Jednak duży poziom ciał ketonowych we krwi u osób z hipoglikemią wywołaną zastrzykiem z insuliny pozwolił uniknąć jawnych objawów charakterystycznych dla tego stanu. Organizm zaadoptowany do wykorzystania ciał ketonowych jako źródła energii staje się bardziej elastyczny metaboliczne. Osoby z wywołaną hipoglikemią uniknęły jej objawów, gdyż w okresie braku glukozy ketony stały się głównym źródłem energii dla mózgu i układu nerwowego.
  • Glukoza jest niezbędna jedynie dla mózgu (choć w dużej części może on polegać na ketonach), rdzenia nerek (łac. medulla renis) oraz czerwonych komórek krwi (ze względu na to, że nie posiadają one mitochondrium). 
  • Ketoza jest adaptacją organizmu pozwalającą w czasie głodu wydajnie korzystać ze zgromadzonych zapasów. W czasie długotrwałych braków pożywienia ketony zmniejszają zapotrzebowanie na glukozę. Mniejsze zapotrzebowanie na glukozę powoduje wyhamowanie procesu glukoneogenezy, a to z kolei zmniejsza zapotrzebowanie na białko do produkcji glukozy. Dzięki temu organizm oszczędza mięśnie oraz inne tkanki i narządy. Podobny efekt można także osiągnąć przez zmniejszenie lub eliminację węglowodanów w pożywieniu jednocześnie ograniczając spożycie białka. Dieta spełniająca takie warunki zwie się dietą ketogennąlub dietą ketogeniczną. Ketozę wywołaną długotrwałym brakiem pożywienia można nazywać ketozą głodową.

 

Źródło:

http://www.dietaketogeniczna.org/ketoza-co-to-jest/

https://www.ruled.me/ketones-everything-need-know/