JAK NAPRAWIĆ SWOJĄ TARCZYCĘ I ROZPĘDZIĆ METABOLIZM?

1.ODŻYWCZA DIETA

Tarczyca, aby funkcjonować prawidłowo potrzebuje wiele niezbędnych witamin i pierwiastków, takich jak, np. witaminy C, E, A, jod, selen, cynk. Jednakże nawet, gdy gruczoł tarczycy funkcjonuje prawidłowo i wytwarza odpowiednie ilości hormonów T3 i T4, to jeśli komórki organizmu są niedożywione, nie będą potrafiły ich wykorzystać.

To, że nie jesteś zbyt szczupła/y lub nawet masz sporą nadwagę nie oznacza, że nie jesteś niedożywiona/y.

Bardzo często diety bogate kalorycznie są ubogie odżywczo. W dzisiejszych czasach jest pełno przetworzonego pożywienia zawierającego duże ilości cukrów, tłuszczy trans, zapychaczy takich jak soja, z wyjątkiem kalorii nie dostarczają żadnych witamin ani makro i mikroelementów.

Nie dość, że tyjesz od takiego jedzenia, nie dostarczając swojemu organizmowi niczego wartościowego to na dodatek blokuje ono wchłanianie niezbędnych witamin i minerałów, np. cukier-glukoza „walczy” z witaminą C o przedostanie się do komórek i zwykle niestety tę walkę wygrywa.

Aby Twoja tarczyca i wszystko inne działały prawidłowo stosuj dietę bogatą w składniki odżywcze jaką jest, np. dobrze zbilansowana dieta ketogeniczna oraz wybieraj możliwie najmniej przetworzoną żywność z dobrych źródeł, która wcale nie musi być eko-droga. Wystarczy szukać tego co jest świeże, hodowane w miarę naturalnie i bez dużej ilości chemicznych dodatków.

2.NIE GŁODUJ !!!

To właśnie działanie tarczycy głównie decyduje o tym jak szybki jest Twój metabolizm, tzn. ile spalasz i ile musisz jeść żeby chudnąć lub tyć. Każdy element organizmu ludzkiego korzysta z hormonów produkowanych przez gruczoł tarczycy, gdy jest ich za mało wszystko pracuje w zwolnionym tempie.

Zaś właściwe funkcjonowanie tarczycy jest bardzo zależne od tego czy jesz wystarczająco dużo. Głodówkowa dieta sama w sobie znacznie spowalnia funkcjonowanie tarczycy, jakby tego było mało powoduje ona również niedobór witamin i minerałów, które jak już wiesz z punktu pierwszego, są bardzo potrzebne Twojej tarczycy.

Nie jest przypadkiem, że zazwyczaj problemy z tarczycą mają osoby z nadwagą, próbujące usilnie schudnąć od wielu lat.

To jest takie błędne koło, bo im bardziej i szybciej chcesz schudnąć, tym gorszymi głodówkami się katujesz, a im bardziej głodujesz tym gorzej działa Twoja tarczyca, spowalniając Twój metabolizm, co sprawia, że musisz jeść jeszcze mniej, żeby schudnąć, bo Twoje ciało coraz gorzej pożytkuję energię.

Jeśli jesz bardzo mało a i tak nie chudniesz, a nawet tyjesz to prawdopodobnie tarczyca nie działa prawidłowo, a skoro tak, to najgorszym co możesz zrobić w tej sytuacji jest jedzenie jeszcze mniej. W takiej sytuacji zacząć jeść więcej, lecz biorąc pod uwagę to, że metabolizm jest spowolniony należy powoli i stopniowo zwiększać ilość tłuszczu i białka w diecie.

3. UNIKAJ STRESU

Każda reakcja Twojego organizmu na stresującą sytuację
kosztuje wiele składników odżywczych, ponieważ ciało w sytuacji zagrożenia potrzebuje szybko i dużo energii oraz witamin i minerałów, aby działać na pełnych obrotach, w sytuacji „walcz lub uciekaj”. Jeśli nie uzupełnisz utraconych witamin oraz mikro i makroelementów pojawią się niedobory, które jak już wiesz szkodzą tarczycy.

W dzisiejszym świecie ciężko jest się nie stresować. Można jednak starać się unikać stresujących sytuacji oraz dobrze się odżywiać i stosować suplementację aby zapobiec negatywnym skutkom stresu.

4. DOSTARCZAJ SWOJEMU ORGANIZMOWI WIĘCEJ JODU

Jod bez wątpienia jest kluczowy, jeśli chodzi o prawidłowe funkcjonowanie tarczycy. Bez niego tarczyca nie jest w stanie produkować hormonów oraz komórki nie są w stanie ich wykorzystywać. Większość z nas nie spożywa wystarczająco dużo jodu i u większości z nas tarczyca nie pracuje w 100% prawidłowo.

Kobiety cierpią na niedoczynność tarczycy, bądź Hashimoto znacznie częściej, ponieważ piersi, które mają zużywają duże ilości jodu, a więc łatwiej wtedy o niedobory tego pierwiastka w organizmie. Im większy biust, tym więcej jodu zużywa.

Jod możesz znaleźć w śmietanie, maśle, żółtkach jaj i mięsie, jeśli zwierzęta od których te produkty pochodzą miały szczęście być karmione, roślinami go zawierającymi. 
Pierwiastek ten jest obecny w niewielkich ilościach w skorupie ziemskiej, więc także w glebie uprawnej. Zdecydowanie więcej jest go na terenach, które niegdyś były częścią oceanu czy morza.

Jod przede wszystkim występuje w morskim ekosystemie, więc jeśli chcesz go dostarczyć powinieneś/powinnaś spożywać morskie ryby, owoce morza oraz zamienić zwykła sól na sól morską.

Poza dietą warto suplementować jod w postaci płynu Lugola lub najlepiej brać suplement w formie tabletek- Iodoral. Zalecana dzienna podaż jodu to 12,5 mg, jednak możesz bez obaw spożywać więcej, zawłaszcza jeśli masz niedoczynność tarczycy.

Wbrew temu co wielu lekarzy lub dietetyków twierdzi jod w dużych ilościach nie jest toksyczny ani nie powoduje nadczynności tarczycy. Przekonanie to pojawiło się dlatego, że gdy osoba biorąca leki na tarczyce zwiększy nagle podaż jodu jej tarczyca mocna przyśpiesza i z niedoczynności może się nagle zrobić nadczynność. Dlatego lecząc swoją tarczycę jodem należy rozważyć ze swoim lekarzem zmniejszenie dawek leków (o ile ten lekarz jest ogarnięty).

W Japonii np. spożywa się duże ilości jodu w postaci owoców morza i wodorostów, a kraj ten ma bardzo niski odsetek osób cierpiących na niedoczynność czy nadczynność tarczycy.

Zwiększając podaż jodu w diecie możesz na początku spodziewać się słabego samopoczucia, biegunek i mdłości, ponieważ jod wypiera z organizmu różne toksyny, a więc przejdziesz swego rodzaju detoks.

Wchłanianie jodu blokują goitrogeny oraz fluor, chrom i brom, aby ich unikać: nie pij wody z kranu, czytaj etykiety past do zębów, myj dokładnie warzywa i owoce oraz nie jedz przetworzonej żywności, soi oraz pieczywa.

5. T3 ZAMIAST T4?

T3 i T4 to hormony produkowane przez gruczoł tarczycy, korzysta z nich każda komórka organizmu.

Tak jak są 2 przyczyny występowania cukrzycy typu 2: w jednym trzustka produkuje za mało insuliny, w drugim komórki są oporne na insulinę.Tak w niedoczynności tarczycy mamy odmianę w której gruczoł ten produkuje za mało hormonów oraz taką, w której komórki nie potrafią z nich korzystać.

Większość hormonów tarczycowych krąży w ciele w postaci T3, ponieważ głównie w tej postaci komórki komórki są w stanie je wykorzystywać. T4 musi zwykle zostać skonwertowane do T3, aby było użyteczne. T3 stanowi większość.

Dlatego, jeśli Twoim problemem jest to, że komórki Twojego organizmu nie potrafią odpowiednio korzystać z hormonów tarczycowych i branie leków zawierających T4 nie daje rezultatów, może warto się zastanowić nad przyjmowaniem T3?

6. AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA I BUDOWANIE MASY MIĘŚNIOWEJ

Aktywność fizyczna podnosi temperaturę ciała, poprawia krążenie, działanie serca, płuc a co za tym idzie wpływa również pozytywnie na metabolizm komórek i działanie tarczycy. To sprawia oczywiście, że możesz więcej jeść i chudnąć, a jak więcej jesz to Twoja tarczyca też się cieszy <3

Większa masa mięśniowa również sprawia, że Twój metabolizm jest szybszy i spalasz więcej kalorii. W pewnym sensie mięśnie palą tłuszcz.

7. OLEJ KOKOSOWY I MCT

Badanie pokazują, że tłuszcze te zwiększają tempo przemiany materii nawet na kilka godzin.
Dają również duży zastrzyk energii, której poziom utrzymuje się długo po ich zjedzeniu.

Olej kokosowy i tłuszcze MCT są to kwasy tłuszczowe średnio łańcuchowe, które w przeciwieństwie do długo łańcuchowych, (które są obecne w większości pożywienia) nie muszą być rozkładane przez enzymy, aby przedostać się do wątroby i zostać przerobione na energię. W związku z tym organizm raczej wykorzystuje je jako energię, niż odkłada je w tkankę tłuszczową. Zauważono także, że wspomagają one spalanie kwasów tłuszczowych długo łańcuchowych.

Krótko mówiąc: olej kokosowy i MCT dodają energii, napędzają metabolizm i się od nich nie tyje, a raczej chudnie.

8. MNIEJ WĘGLI

Działanie tarczycy jest w pewnym stopniu powiązane z działaniem insuliny. Często osoby mające problemy z tarczycą mają także insulinooporność.

Wbrew temu co wiele osób sądzi, tarczyca wcale nie potrzebuje węgli, aby funkcjonować prawidłowo, lecz bardziej: białka-czyli budulca wszystkiego w twoim ciele oraz elementu każdej reakcji i tłuszczu, z którego są zbudowane, np. błony komórkowe oraz większość witamin i pierwiastków potrzebuje go,aby się wchłonąć.

Wiele osób próbujących diety ketogenicznej ma niedoczynność tarczycy. Jest tak głównie dlatego, że osoby te zwykle mają nadwagę, próbują usilnie schudnąć od długiego czasu, próbowały już wszystkiego i nic nie pomogło dlatego przeszły na na keto z nadzieją, że wszystko się odmieni.

No niestety nie odmieni się nawet na keto jeśli nie zadbasz najpierw o swoją tarczycę, jednak dobrze robisz ograniczając węglowodany,jedząc więcej tłuszczu i białka dostarczając tym samym więcej witamin i minerałów.

9. PODNIEŚ TEMPERATURĘ SWOJEGO CIAŁA

Komórki naszego ciała przeprowadzając różne reakcję generują ciepło. Kalorie to nic innego jak ilość wytworzonego ciepła.

Jeśli masz problemy z tarczycą prawdopodobne jest, że szybko marzniesz, masz zimne stopy i dłonie oraz na ogół masz obniżoną temperaturę ciała.

Dzieje się tak, bo albo komórki mają za mało hormonów tarczycowych albo nie potrafią ich wykorzystać, a zarówno jedno, jak i drugie powoduje, że pracują wolniej, generując mniej ciepła.

Temperaturę swojego ciała możesz podnosić gorącymi kąpielami oraz jedząc ostre przyprawy takie jak chili oraz pieprz cayenne.

10. KORZYSTAJ ZE SŁOŃCA

Chodzi tutaj przede wszystkim o witaminę D, której słabym źródłem jest pożywienie, zdecydowaną jej większość produkujemy sami, jednak potrzebujemy do tego promieni słonecznych.

Witamina D to kolejny niezbędny składnik diety dla prawidłowego funkcjonowania tarczycy. Wpływa to nie tylko na metabolizm i zdrowie, ale także na samopoczucie. Nie bez powodu ludzie z ciepłych krajów są szczęśliwsi, niż, np. Skandynawowie.

Promienie słoneczne dają również sygnał do wielu reakcji w naszym ciele, poprzez fotoreceptory w oczach. Tak jak roślinki nie mogą żyć bez światła tak i ludzie, lecz sztuczne światło jest niewystarczające, a nawet szkodliwe.

zródło:
„Dieta Ketogeniczna. Jak odzyskać zdrowie dzięki tłuszczom?” dr Bruce Fife

FitDrapieżnik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.