JAJKA- CZY SĄ ZDROWE, CZY MOŻNA JEŚĆ CODZIENNIE, CZY MOŻNA JEŚĆ SUROWE? 🥚🍳🐔

Jajka są źródłem najwyższej jakości, wysoce przyswajalnego białka (aminokwasy rozgałęzione, BCAA) oraz zdrowych tłuszczy.

Zawierają witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, czyli A,D,E i K oraz witaminy z grupy B.

Są również bogate w mikro i makroelementy, takie jak: potas, cynk, magnez i wapń.

Żółtko jaja kurzego zawiera barwniki tak jak luteina, która poprawia wzrok.

W skorupkach jaj, które niektórzy spożywają po zmieleniu ich można znaleźć węglan wapnia oraz stront, które wzmacniają nasze kości.

W surowych jajkach znajduje się awidyna- białko, które wiąże się w przewodzie pokarmowym z witaminą H oraz biotyną (która niektórzy biorą na zdrowe włosy) i blokuje ich wchłanianie.

Jedzenie surowych jaj niesie za sobą niewielkie ryzyko zarażenia się salmonellą. Nie uchroni nas przed tym mycie czy parzenie jaj w skorupce przed spożyciem, ponieważ pewne gatunki salmonelli atakują jajowód kury, a więc przedostają się do jajka jeszcze przed zwapnieniem i są obecne potem w żółtku.

Salmonella ginie w ciągu kilku minut w temperaturze 70 stopni Celsjusza oraz natychmiastowo w temperaturze 100 stopni lub więcej. W związku z tym gotowanie jaj na miękko, gdzie żółtko jest płynne, lejące również nie chroni nas przed zarażeniem przed tą bakterią. Aby uchronić się przed tym w 100% najlepiej gotować jajka na twardo lub smażyć.

W surowych jajkach mogą znajdować się także inne podobne do salmonelii zakaźne bakterie takie jak escherichia coli czy yersinia.

Niektórzy myją jajka przed włożeniem ich do lodówki. Można tak robić, tylko jeśli chcemy je spożyć w ciągu najbliższych 2-3 dni, ponieważ mycie jajek niszczy ich osłonkę mucynową, która chroni je przed przedostawaniem się do ich wnętrza bakterii, przez co krócej pozostaną świeże.

Spożywanie dużych ilości jajek każdego dnia nie jest dobrym pomysłem, ponieważ zawierają one aminokwasy siarkowe takie jak, np. cysteina, które za sprawą bakterii przewodu pokarmowego tworzą siarkowodór- przyczynę gazów i wzdęć.

Wiele osób obawia się jajek ze względu na duże ilości cholesterolu zawarte w ich żółtku. 
Jest mnóstwo rzetelnych badań wskazujących, że dostarczanie dużych ilości cholesterolu z pożywienia nie wpływa negatywnie na jego poziom w naszym ciele, a nawet go obniża lub poprawia stosunek HDL (dobrego) do LDL (złego, choć i tu są dwie odmiany- dobra i zła). Nie ma ani jednego wiarygodnego badania pokazującego szkodliwy wpływ cholesterolu z pożywienia na ludzki organizm, zwłaszcza przy diecie ketogenicznej.
Ponadto zdecydowaną większość cholesterolu w naszym ciele stanowi to, co produkujemy my sami bez względu na dietę. Cholesterol pełni w naszym ciele wiele istotnych funkcji oraz jest budulcem błon komórkowych i hormonów.

Można jeść jajka w rozsądnych ilościach nawet codziennie, ale pamiętajmy, że nie zawierają one wszystkich składników odżywczych, np. witaminy C. Dieta oparta o same jajka nie będzie racjonalna.

FitDrapieżnik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.