ILE TKANKI TŁUSZCZOWEJ MOŻESZ SPALIĆ DZIENNIE, TYGODNIOWO, MIESIĘCZNIE…? 🤔📆

Nasz organizm w sytuacji niedoboru energii z pożywienia, pobiera ją ze swoich zapasów, czyli podskórnej tkanki tłuszczowej, odłożonej na brzuchu, udach, ramionach a nawet twarzy.

Ilość energii jaką możemy pobrać z tkanki tłuszczowej jest ograniczona i wynosi 69 kcal na każdy jej kilogram.

1 gram tłuszczu to 9 kcal, ale 1 gram tkanki tłuszczowej to w zaokrągleniu 8 kcal, ponieważ nie składa się ona w 100% z tłuszczu, lecz także z wody. Analogicznie 1 kg tkanki tłuszczowej=8000 kalorii.

Osoba, która ma 20 kg (20 000 gramów) tkanki tłuszczowej, nosi na sobie magazyn energii wypełniony,
ok.160 000 kalorii.

Odchudzając się generujemy deficyt kaloryczny, tzn. spalamy więcej kalorii niż jemy. Jeśli twoje zapotrzebowanie kaloryczne (ilość przy, której waga się nie zmienia) wynosi 2500 kalorii, a Ty jesz 2000, to jesteś w deficycie wynoszącym 500 kalorii.

Przykładowo organizm wcześniej wspomnianej osoby z 20 kg tkanki tłuszczowej, jest w stanie dziennie, przy odpowiednim deficycie kalorycznym pobrać maksymalnie, ok.1400 kalorii z tkanki tłuszczowej, co daje:

• ok.170 gramów spalonej tkanki tłuszczowej dziennie
• ok.1,2 kg spalonej tkanki tłuszczowej tygodniowo
• ok.4.8 kg spalonej tkanki tłuszczowej miesięcznie

Jak łatwo się domyślić, to ile tłuszczu zrzucamy w skali tygodnia czy miesiąca jest zależne od poziomu naszej tkanki tłuszczowej oraz wielkości deficytu kalorycznego.

Im jesteś grubszy/grubsza tym więcej tłuszczu możesz spalić przez dany okres czasu i na większy deficyt kaloryczny możesz sobie pozwolić, aby twoje mięśnie były bezpieczne, bo:

• przy dziennym deficycie kalorycznym wynoszącym 500 kcal twoje ciało musi spalać ok.63 gramy tkanki tłuszczowej dziennie, czyli ok.0,4 kg tygodniowo i ok 2 kg miesięcznie.

• przy dziennym deficycie kalorycznym wynoszącym 1000 kcal twoje ciało musi spalać,ok 125 gramów tkanki tłuszczowej dziennie, czyli ok. 0,8 kg tygodniowo i ok 4 kg miesięcznie.

A więc osoby z nadwagą, mające na sobie te 20 kg tkanki tłuszczowej i więcej, nawet przy tak dużym deficycie, rzędu 1000 kalorii nie muszą się zbytnio martwić o utratę mięśni, ponieważ ich organizmy mają na tyle dużo odłożonych trójglicerydów, że nie muszą sięgać po aminokwasy z komórek mięśniowych.

Ale weźmy teraz, jako przykład osobę względnie szczupłą, noszącą na sobie 10 kg tkanki tłuszczowej, chcącą jeszcze schudnąć i zrobić jeszcze lepsza formę:

• jej organizm jest w stanie dziennie maksymalnie pobierać ok. 700 kcal dziennie z tkanki tłuszczowej, co daje 85 gramów spalanej tkanki tłuszczowej

• dla takiej osoby deficyt rzędu 1000 kalorii, czyli ok. 125 gramów spalanej tkanki tłuszczowej dziennie przekraczałby jej możliwości spalania tłuszczu, a więc osoba ta traciłaby sporo mięśni

Podsumowując:

Odchudzanie to powolny proces. Nasz organizm ma swoje limity, jeśli chodzi o spalanie tkanki tłuszczowej i gdy je przekroczymy zbyt dużym deficytem kalorycznym, będziemy tracić także mięśnie. Im szczuplejszy/a jesteś, tym ostrożniej dobieraj ilość kalorii jaką będziesz spożywać podczas redukcji.

FitDrapieżnik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.